loading...
مجله شیرینی تا
شیرینی تا بازدید : 58 یکشنبه 20 شهریور 1401 نظرات (0)

آب نبات ها، به خصوص آب نبات های شیرین، از مخلوط غلیظی از شکر و آب با طعم دهنده و رنگ آمیزی اضافه ساخته می شوند و گاهی اوقات منجمد می شوند.
آبنبات را می توان از سبزیجات و میوه ها و مواد خشک با شکر درست کرد.


واژگان در مورد شیرینی

در آمریکای شمالی، "آب نبات" به مجموعه متنوعی اطلاق می شود که شامل آب نبات چوبی، آب نبات شکلاتی، آب نبات چوبی، تافی، پاستیل، آدامس، آب نبات های خمیر مانند به نام مارشمالو و شیرین بیان، آب نبات های ترش، آب نبات های نمکی، آب نبات های سفت و غیره است.
در خارج از آمریکای جنوبی، نام عمومی آب نبات، آب نبات یا شیرینی است. (انگلیس، ایرلند، استرالیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی و سایر کشورهای مشترک المنافع).
در آمریکای شمالی، انگلستان و استرالیا، کلمه آب نبات چوبی به نوعی آب نبات روی چوب اشاره دارد.


برخی از فواید آن برای بدن را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:


ملایم و ضد بلغم
از یبوست جلوگیری می کند
تولید کننده انرژی
از استرس بیش از حد جسمی و روحی در کار و فعالیت خودداری کنید
سرفه خشک را کاهش دهید
از سوء هاضمه جلوگیری می کند
از خستگی جلوگیری می کند و باعث آرامش می شود
از تکرر ادرار خودداری کنید
از درد معده جلوگیری و کاهش می دهد
پیشگیری و کاهش دردهایی مانند کمردرد، دردهای شکمی و دردهای ناشی از انقباض عضلانی
طعم با طراوت آن باعث افزایش انرژی می شود
بهترین جایگزین برای شکر است.
سرفه و گلودرد را کاهش می دهد


هوای سرد می تواند باعث مشکلات سلامتی مختلفی از جمله سرفه و گلودرد شود. با این حال دانشمندان بر این باورند که آب نبات دارای خواص دارویی ویژه و مواد مغذی بسیاری است که در بهبود گلودرد و سرفه مفید است.
در درمان گلودرد آب نبات را با مقداری پودر شراب سیاه و روغن مخلوط کنید و قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید. آب نبات له شده را نیز می توان در ظرفی با فلفل سیاه جوشاند و یک شبه مصرف کرد.
افزایش سطح هموگلوبین در خون
سطوح پایین هموگلوبین می تواند باعث کم خونی، رنگ پریدگی پوست، سرگیجه، ضعف و خستگی عمومی شود.
علاوه بر افزایش سطح هموگلوبین در خون. مصرف شیرینی ها به بهبود گردش خون در بدن نیز کمک می کند.
این بهترین کمک به هضم است.
خوردن میوه های شیرین بعد از غذا این روند را تسریع می کند.
آب نبات حاوی ترکیباتی است که معده را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند.
تولید کننده انرژی
اگرچه خود شیرینی ها بسیار انرژی زا هستند و برای افراد ضعیف بدنی بسیار توصیه می شود.
طعم و بوی شیرینی‌ها انرژی بدن را تقویت می‌کند. دانشمندان خوردن دانه‌های شنبلیله یا عرق کردن همراه با آب نبات را برای کاهش سستی و بی‌حالی بدن توصیه می‌کنند.
از خونریزی بینی جلوگیری می کند.
خون دماغ در تابستان و گرما شایع است. شاید باور نکنید، اما آب نبات می تواند به توقف فوری خونریزی بینی کمک کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تکه آب نبات را در آب قرار دهید و صبر کنید تا نیمه حل شود. حالا چند قطره از آن را در بینی خود بریزید تا خونریزی بلافاصله متوقف شود.


چرا در طول پرواز از ما شیرینی سرو می شود؟


سفرهای هوایی دارای قوانین و مقرراتی است که در طول سال ها در همه خطوط هوایی تکرار شده است و مختص خطوط هوایی نیست. به عنوان مثال، در تمامی پروازهای داخلی و خارجی، مهمانداران هنگام سوار شدن به هواپیما در مقابل گیت ایستاده اند تا از شما استقبال کنند و خیال سفر شما را راحت کنند و در طول پرواز اعتماد به نفس شما را جلب کنند. بله، این کار دلایل پنهانی دارد.
خوش آمدگویی به مسافران با آبنات در ابتدای پرواز یکی از این اصول و آداب و رسومی است که مسافران در هر پرواز با آن مواجه می شوند.
خوب است بدانید که این شیرینی های کوچک به عنوان مهمان نوازی یا پذیرایی هواپیمایی به شما داده نمی شود!
این آب نبات ها به شما کمک می کنند تا با خوردن آنها خم شوید و از گرفتگی گوش های خود جلوگیری کنید تا در طول پرواز سالم باشید.
حالا حتما می پرسید چرا وقتی پرواز می کنیم گوش هایمان زنگ می زند؟
همانطور که می دانید با دور شدن هواپیما از زمین، میزان اکسیژن هوا کاهش می یابد. بنابراین فشار تفاضلی هوا در ارتفاع باعث اختلال در دستگاه تنفسی فرد شده و سوراخ های گوش او را فشار می دهد. زیرا از نظر علمی دستگاه تنفسی بدن انسان به فشار هوا در ارتفاعی که در آن زندگی می کند عادت دارد.
به همین دلیل است که وقتی هواپیما بلند می شود، چند دقیقه بعد از بلند شدن هواپیما، احساس می کنید هوا در گوش هایتان وجود دارد، صدایی نمی شنوید و گوش هایتان درد می کند.
برای جلوگیری از دردی که به دلیل عدم تعادل فشار هوا در دو طرف پرده گوش در حین پرواز ایجاد می شود، متخصصان گوش و حلق و بینی راه حل های مختلفی را پیشنهاد کرده اند.
راه حل اول این است که خوردن آب نبات یا آدامس در ابتدای پرواز اغلب باعث ترشح بزاق دهان شما می شود (به همین دلیل است که مسافران حرفه ای همیشه پرواز خود را با آب نبات یا آدامس شروع می کنند).
راه حل بعدی این است که بینی خود را با انگشت شست و سبابه خود ببندید و از طریق دهان نفس بکشید، سپس با دهان بسته به آرامی هوا را به داخل بینی دمید تا زمانی که صدای کلیک را در گوش خود بشنوید. این به خروج هوای اضافی از گوش کمک می کند. به علاوه، می‌توانید با خمیازه کشیدن گوش‌های خود را در طول پرواز باز کنید.

شیرینی تا بازدید : 52 چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 نظرات (0)

تولید شکلات ریتر اسپرت، برای اولین بار در سال 1912 میلادی، در کشور آلمان، توسط آلفرد یوگن ریتر و همسرش کلارا کاتل شروع شد. آلفرد ریتر یک شیرینی پز حرفه ای بود، وی با کلارا کاتل که یک مغازه شیرینی فروشی داشت ازدواج می کند و همین امر، موجب تولید اولین شکلات های ریتر می شود. این دو فرد عاشق شیرینی و شکلات، بعد از ازدواج علاقه مشترک خودشان را با تاسیس کارخانه تولید شیرینی و شکلات آلفرد ریتر کانستات در منطقه باد کانستات در نزدیکی اشتوتگارت آلمان به همه نشان می دهند. از این زمان به بعد، عشق به شکلات، یک امر موروثی در خاندان ریتر می شود

شیرینی تا بازدید : 49 دوشنبه 20 دی 1400 نظرات (0)

کافه گلاسه (به فرانسوی - café glacé) یا آیس کافی (به انگلیسی – Iced coffee) نوعی نوشیدنی سرد و خنک بر پایه‌ی قهوه‌ی غلیظ است که از افزودنی‌های متفاوتی مانند شیر، شکر، بستنی و... در آن استفاده می‌شود. این نوشیدنی اصالتا فرانسوی است و بیشتر در کافه‌ها سرو می‌شود، اما از آنجا که برای تهیه‌ی آن فقط به چند ماده‌ی ساده نیاز دارید و روش کار هم بسیار آسان است، می‌توانید کافه گلاسه را در خانه نیز به راحتی تهیه نمایید. با توجه به ذائقه‌ی خودتان و مواد در دسترس می‌توانید این نوشیدنی خوش طعم را با استفاده از قهوه تازه دم شده یا قهوه فوری درست کنید. استفاده از قهوه فوری، بافت کافه گلاسه را دلپذیرتر و طعم آن را نیز قوی‌تر می‌کند.

طرز تهیه کافه گلاسه

قهوه سرد یا آیس کافی چگونه بوجود آمد؟

اولین آیس کافی یا قهوه‌ی یخی جهان که یک قهوه‌ی شیرین با نام Mazagran است در کشور الجزایر تهیه شده است. ارتش فرانسه در الجزایر مشغول نبرد با عرب‌ها و بربرها بوده که ذخایر شیرشان تمام می‌شود و آن‌ها با ابداع روشی به قهوه‌هایشان آب اضافه می‌کنند و به خاطر گرمای هوا آن را سرد می‌نوشند. پس از بازگشت کهنه سربازان فرانسوی به پاریس، آن‌ها به کافه‌داران پیشنهاد می‌کنند این نوشیدنی جدید را در لیوان‌های بلند شیشه‌ای برای مشتریانشان تهیه کنند؛ با عرضه‌ی قهوه‌های سرد و یخی، کم کم این نوشیدنی با افزودنی‌های متفاوتی سرو می‌شود و طرفداران خودش را پیدا می‌کند.

شیرینی تا بازدید : 51 یکشنبه 12 دی 1400 نظرات (0)

طعم‌های مختلف آبنبات

«آبنبات» نوعی خوراکی شیرین با بافتی نرم و جویدنی یا سخت و ترد است که از شکر، آب، میوه‌، آجیل‌ و یا دیگرافزودنی‌های خوش طعم کننده‌ و رنگ دهنده‌ تهیه می‌شود. بافت نهایی آبنبات، بستگی به درجه حرارت استفاده شده در مرحله‌ی جوشاندن مواد و غلظت شکر دارد؛ هر چه درجه حرارت و غلظت شکر بیشتر باشد، در نهایت، آبنبات ترد و سخت خواهد بود اما در صورتی که از حرارت کمتری استفاده شده و غلظت شکر هم کمتر باشد آبنباتی نرم و جویدنی به دست می‌آید.

 طعم های مختلف آبنبات را در شیرینی تا ببینید

تاریخچه آبنبات

منشا اصلی آبنبات را باید در هند باستان جستجو کرد. ایرانیان و سپس یونانیان در بین قرن‌های ششم و چهارم پیش از میلاد، با مردم هند آشنا شدند که بدون زنبور عسل و فقط با نی (گیاه نیشکر) ماده‌ی شیرینی مثل عسل تولید می‌کردند. این عسل یا ماده‌ی شیرین از گیاه نیشکر (بومی مناطق گرمسیری جنوب و جنوب شرقی آسیا) تولید می‌شد و هندی‌ها با جوشاندن آب نیشکر تکه‌های شکر را تولید می‌کردند. قبل از کشف شکر و حتی بعد از کشف آن، تا مدت‌های‌ طولانی از عسل به عنوان پایه آبنبات استفاده می‌شد، زیرا این ماده به طور طبیعی در دسترس همگان بود. در چین باستان، خاورمیانه، مصر، یونان و امپراتوری روم روی میوه‌ها و گل‌ها را با عسل می‌پوشاندند و بدین ترتیب نوعی آبنبات درست می‌کردند، این روش سرو آبنبات هنوز هم مرسوم است. امروزه عسل بیشتر به عنوان یکی از چاشنی‌های مورد استفاده در تهیه آبنبات کاربرد دارد.
طعم های مختلف آبنبات
بعد از کشف شکر، تولید و دسترسی به آن نیازمند صرف هزینه‌ی زیادی بود که تنها ثروتمندان از پس آن بر می‌آمدند، به همین علت در قرون وسطی آبنبات فقط روی میز ثروتمندان ظاهر می‌شد و کاربرد درمانی داشت. آن‌ها از ترکیب ادویه‌جات، ترشی‌جات و شکر نوعی آبنبات برای کمک به هضم غذا تهیه کرده بودند، نوع دیگری از آبنبات‌ به نام «ادویه مجلسی» نیز ( از ترکیب موادی مانند زنجبیل، میخک، انیسون، بادام، توت عرعر، مغز کاج و شکر آب شده ) ساخته بودند که آن‌ها را در ضیافت‌های مختلف برای پذیرایی از مهمانان سرو می‌کردند.
در اواخر قرن سیزدهم واژه انگلیسی «candy» که ریشه در کلمه‌ی عربی «قندی» داشت به زبان انگلیسی راه پیدا کرد. در اوایل قرن هجدهم آبنبات از بریتانیا و فرانسه به آمریکا رفت اما چون تعداد کمی از استعمارگران اولیه‌ی آمریکا در کار تهیه شکر مهارت داشتند این خوراکی خوشمزه و تمام غذاهای شیرینی که با شکر تهیه می‌شدند فقط در دسترس افراد ثروتمند قرار گرفت. در این دوره حتی ساده‌ترین شکل آب نبات که از شکر متبلور ساخته می‌شد هم یک کالای لوکس به حساب می‌آمد.
پس از انقلاب صنعتی و پیشرفت تکنولوژی، بالاخره طبقه کارگر و ضعیف هم توانستند از لذت خوردن آبنبات بهره‌مند شوند. در دهه 1830، تولید و تجارت شکر با دستگاه‌های پیشرفته باعث شد آبنبات‌ها در اکثر قنادی‌ها و مغازه‌ها در دسترس باشند اما اتفاق جذاب درباره‌ی آبنبات، زمانی به وقوع پیوست که آبنبات‌هایی با قیمت یک پنی برای کودکان عرضه شدند. در واقع با این عرضه، آبنبات به اولین کالایی تبدیل شد که کودکان پول خود را برای آن صرف می‌کردند؛ از آن پس بخش زیادی از این تجارت، متکی به کودکان شد. ایده‌ی ساخت آبنبات‌های پنی برای کودکان از قرص‌های دارویی (یک داروی تلخ درون یک پوشش) الهام گرفته شده بود.
در سال 1847، دستگاه پرس آبنبات اختراع شد، این دستگاه امکان تولید چندین آبنبات در شکل و اندازه‌ی متفاوت را به طور همزمان فراهم کرد. همچنین در سال 1851، استفاده از ظرف بخارگردان برای جوشاندن شکر باعث راحت‌تر شدن کار تولید آبنبات شد؛ قبل از این اتفاق برای درست کردن آبنبات باید به طور مداوم شکر در حال جوش هم زده می‌شد اما با استفاده از ظرف بخار گردان نه تنها دیگر نیازی به هم زدن شکر نبود بلکه توزیع یکنواخت گرمای سطح تابه نیز احتمال سوختن شکر را کاهش می‌داد.

با تولید صنعتی آبنبات، استفاده از افزودنی‌های رنگی و مضر نیز در این خوراکی افزایش پیدا کرد. برخی از تولیدکنندگان برای رسیدن به رنگ و یا طعم مورد نظر از موادی استفاده می‌کردند که برای سلامتی بسیار مضر بود؛ همین مسئله باعث شد تا جوزف کپلر (کاریکاتوریست آمریکایی - اتریشی الاصل) در تاریخ 7 ژانویه 1885، با کشیدن یک کاریکاتور بر روی جلد یک مجله به این موضوع اشاره کند. در سال 1906، تحقیقات درباره‌ی خطرات مواد افزودنی شروع شد و نتایج آن از یک طرف و فشار افکار عمومی از طرف دیگر منجر به تصویب قانون غذا و داروی خالص در آمریکا شد. براساس این قانون استفاده از مواد مضر در تمامی غذاها و خوراکی‌های تولیدی از جمله آبنبات ممنوع بود و مواد تشکیل دهنده خوراکی‌ها نیز باید روی بسته‌بندی آن‌ها ذکر می‌شد.

 

ریشه کلمه‌های آبنبات، کندی (candy)، شکر و sugar

کلمه‌های شکر و sugar ریشه در کلمه‌ی سانسکریت «sharkara» (زبان باستانی هندیان) دارند. همچنین کلمه‌ی «candy» در انگلیسی و «قندی» درعربی نیز از واژه‌ی سانسکریت «Khanda» به معنای «یک تکه قند» گرفته شده است.
واژه‌ی «آبنبات» در زبان فارسی، از کلمه‌ی اوستایی «آپام نپات - apām napāt» گرفته شده که ایزدی مقدس (فرزند آب) در کتاب اوستا و از ایزدان کهن در اساطیر مردمان هند و اروپایی (از جمله ایرانیان) است. همچنین آپام نبات در وداها (کهن‌ترین کتاب‌ آریاییان که به زبان هند و اروپایی نوشته شده است) خدای آب، آب‌های زمینی، دریاها، دریاچه‌ها، رودها و چاه‌هاست.

شیرینی تا بازدید : 54 شنبه 11 دی 1400 نظرات (0)

«بستنی» نوعی دسر یخ‌زده و مزه‌دار است که در شکل‌ها و طعم‌های مختلف، در دسترس می‌باشد. امروزه این دسر یا میان وعده خوشمزه، آنقدر در میان سنین مختلف محبوب است که به جز بستنی فروشی‌ها، حتی مغازه‌های کوچک محلی و فروشگاه‌های بزرگ هم همیشه چند نوع از آن را در یخچال خود نگهداری می‌کنند.

طرز تهیه بستنی نارنگی

تاریخچه بستنی

هیچ کس به درستی نمی‌داند که ریشه دسرهای یخ‌زده مربوط به کدام کشور است اما عده‌ی زیادی معتقد هستند این دسرهای خوشمزه از شرق به غرب راه پیدا کرده‌اند.

تهیه بستنی‌های باستانی در پرشیا یا ایران باستان

به باور برخی‌ها، اولین بستنی‌ها حدود 2500 سال پیش در ایران باستان ظاهر شدند. بستنی‌های آن دوره بر پایه آب شیرین شده‌ای بود که ابتدا اجازه می‌دادند تا یخ بزند، بعد یخ را به قطعات کوچک تقسیم کرده و با چاشنی‌ها و میوه‌های مختلف تزئین می‌کردند. همچنین از زمان اسکندر مقدونی در ایران سرو نوعی آب فالوده (تهیه شده از یخ، آرد برنج رشته‌ای، گلاب، زعفران و طعم‌دهنده‌های دیگر) پس از یک روز سخت مبارزاتی، رواج داشت که بسیار هم مورد علاقه‌ی مردم بود.

این سنت تولید بستنی توسط مسافران شرق به آرامی به امپراتوری‌های یونان و روم رسید و بسیار مورد استقبال اشراف رومی و خانواده‌های سلطنتی قرار گرفت. در آن زمان برای تولید بستنی باید با حمل و نقل سازمان‌یافته یخ را از کوه‌ها، به شهرهای پایین انتقال می‌دادند؛ این کار نیازمند صرف هزینه‌های زیادی بود که تنها اشراف و خانواده‌های سلطنتی از پس آن بر می‌آمدند.

شیوه‌ی تولید بستنی در 1000 سال پس از سقوط روم تغییر چندانی نکرد به همین علت این دسر برای طبقه متوسط و فقیر در دسترس نبود؛ اما زمانی که اروپا شروع به خروج از عصر تاریک (قرون وسطی) کرد بستنی بار دیگر در ایتالیای رنسانس ظاهر شد. در طول قرن سیزدهم و چهاردهم، ایتالیا مرکز تجارت با خاورمیانه و آسیا بود، این ارتباط باعث شد دستور العمل‌های جدید و مبتکرانه‌ی بستنی شکل بگیرد و پس از ازدواج کاترین دی مدیچی با پادشاه فرانسه، این دسر تابستانی به آرامی در سراسر اروپا گسترش یابد. در سال 1533 کاترین دی مدیچی، نجیب‌زن ایتالیایی با دوک دواورلئان (پادشاه آینده فرانسه) ازدواج کرد و این اتفاق آغاز آشنایی فرانسوی‌ها با دسرهای منجمد مانند بستنی بود.

چینی‌ها اولین سازندگان بستنی

برخی دیگر طبق افسانه‌های موجود در چین باستان که مربوط به اوایل هزاره سوم پیش از میلاد مسیح است بستنی‌های اولیه را متعلق به این کشور می‌دانند. همچنین اولین نمونه ثبت شده از یک غذای شیر یخی مربوط به سلسله تانگ است که بین سال‌های 618 تا 907 در کشور چین حکومت می‌کردند. طبق این نمونه ثبت شده، «شانگ» هفتمین امپراتور تانگ، نوعی نوشیدنی را استفاده می‌کرده که قبل از نوشیدن آن را درون لوله‌های فلزی می‌ریختند و در مخزنی از یخ قرار می‌دادند.

شیوه‌ی تهیه نوشیدنی که امپراتور شانگ استفاده می‌کرد دقیقا مشابه روشی است که بستنی کولفی هندی (بستنی سنتی هند و پاکستان) درست می‌شود. ساخت این بستنی در آئینِ اکبری (Ain-i-Akbari) ذکر شده است. آئین اکبری سند مفصل قرن شانزدهمی است که در آن نحوه‌ی اداره کشور توسط امپراتوری مغول، امپراتور اکبر(دوره سلطنت از 1556 تا 1605) به دست مورخ دربار ثبت شده است. برخلاف دیگر بستنی‌ها که در طول زمان دچار تغییرات زیادی شدند فرآیندها و طعم‌های مورد استفاده در ساخت کولفی هندی، هنوز هم مانند قرن شانزدهم است.

سفر بستنی از شرق به غرب

شواهد تاریخی دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد اسکندر مقدونی به نوشیدنی‌های یخ‌زده بسیار علاقه داشته، همچنین ذکر شده است که در سال ۶۲ قبل از میلاد، نرون (امپراتور روم) افرادی را مامور می‌کرده تا به کوهستان‌های آپنین (Monti Appennini- رشته‌کوهی در شبه‌جزیره ایتالیا) بروند و برایش یخ و برف بیاورند، سپس او یخ و برف را با شربت و عسل یا پوره میوه مخلوط می‌کرد و می‌خورد.

براساس شواهد ذکر شده می‌توان گفت بستنی‌های اولیه در شرق شکل گرفتند اما ایتالیایی‌ها که در فنون آشپزی استاد هستند شروع به توسعه نوشیدنی‌های یخی کردند و بستنی‌های مدرن را ساختند. در سال 1694 آنتونیو لاتینی، ناظر آشپزخانه نایب السلطنه اسپانیا در ناپل(شهری در ایتالیا) اولین کتاب دستور پخت سوربتو(نوعی بستنی که فاقد لبنیات یا عاری از چربی است- مخلوطی از آب، میوه و مجموعه‌ای از شکرها) را منتشر کرد که شامل طعم‌های توت فرنگی، لیمو، شکلات و حتی بادمجان بود. کتاب دستور العمل‌های سوربتو- نوشته شده توسط آنتونیو لاتینی

یکی از دستور العمل‌های موجود در کتاب آنتونیو لاتینی، شربت شیر ​​(مخلوطی از مرکبات یا کدو حلوایی شیرین شده با آب، شیر و شکر) است که به عنوان اولین بستنی مستند شناخته می شود. در سال 1695، جزوه‌ای شامل 23 دستور پخت بستنی در ناپل منتشر شد که حاوی دستور العملی برای تهیه نوعی بستنی با تخم مرغ (برخلاف خامه یخ زده ساده) بود. در همین زمان یک کپی از نوشته‌ای که نویسنده‌ی آن ناشناس است دستور تهیه بستنی مدرن را ذکر کرده است.

ایتالیایی‌ها نقش مهمی در شکل‌گیری بستنی‌های امروزی و گسترش آن داشتند اما فرانسوی‌ها ظرافت این دسر را افزایش داده و آن را به تکامل رساندند. نیکلاس لمری، شیمیدان فرانسوی در سال 1674، اولین دستور تهیه سوربت (sorbet- نوعی دسر یخی میوه‌ای تهیه شده از پوره میوه شیرین) را نوشت.

در سال 1686، یک فرد سیسیلی (یک ناحیه خودمختار از کشور ایتالیا) به نام فرانچسکو پروکوپیو دی کولتلی (Francesco Procopio dei Coltelli) اولین کافه را در پاریس افتتاح کرد و در این کافه gelato (نسخه ایتالیایی شربت) را به مردم فرانسه معرفی کرد.

نیکلاس آئودیگر، فرانسوی دیگری بود که با انتشار کتابی به نام La maison reglée، چندین دستور پخت از یخ‌های طعم‌دار میوه‌ای را در کتابش شرح داد. یکی از دستور‌های او شامل شکر، خامه و آب گل پرتقال است. نیکلاس آئودیگر، در ایتالیا آموزش دیده بود و سعی کرد روش‌های لاتینی را بهبود دهد،  یکی از اقدامات او این بود که پیشنهاد کرد یخ‌ها را در طول فرآیند انجماد به هم بزنند تا با ورود هوا به داخل یخ، یخ سبک‌تر شده و بافت نرم‌تری پیدا کند.

در سال 1742، دستور تهیه یک نوع بستنی در فرانسه چاپ شد که رسپی آن شامل زرده تخم مرغ و هم زدن بود. احتمالا این روش، قبل از انتشار در فرانسه، در ایتالیا شناخته شده بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت اما تا آن زمان منتشر نشده بود. این دسر جدید در فرانسه به نام « fromage glacés» معروف شد.

سرانجام بستنی از کشور فرانسه وارد انگلیس شد و در دسترس طبقه مرفه این کشور قرار گرفت. شاه چارلز دوم (سلطنت بین سال‌های 1660 تا 1685) اولین پادشاه بریتانیایی بود که بستنی خورد. اولین دستور تهیه بستنی به زبان انگلیسی نیز در سال 1718، در کتابی به نام Mrs. Mary Eales's Receipts توسط مری ایلس منتشر شد که ادعا می‌کرد شیرینی‌پز سابق ملکه  Anne (ملکه انگلستان، اسکاتلند و ایرلند بین 8 مارس 1702 تا 1 مه 1707) است.

بستنی در آمریکا

فروشندگان خیابانی آمریکای شمالی تنها چند دهه پس از فرانسه و انگلیس شروع به فروش بستنی کردند و انقلاب صنعتی باعث شد تا بستنی‌های امروزی شکل بگیرد و با قیمت پایین برای تمامی اقشار به راحتی قابل دسترس باشد.

در سال 1700، نام بستنی برای اولین بار در آمریکا ظاهر شد. این اتفاق زمانی رخ داد که شخصی به نام ویلیام بلک (William Black) در ضیافت برگزار شده توسط توماس بلادن (Thomas Bladen -فرماندار مریلند ) شرکت کرد و در ادامه نامه‌‌ای نوشت و از بستنی به عنوان یکی از دسرهای سرو شده در ضیافت خانه فرماندار نام برد.

جالب است بدانید بنیانگذاران آمریکا نیز عاشق بستنی بودند و توماس جفرسون (Thomas Jefferson) یکی از بنیانگذاران ایالات متحده آمریکا دستور خاصی برای تهیه بستنی وانیلی داشت. همچنین الیزابت همیلتون ، بشر دوست آمریکایی و همسرش الکساندر همیلتون (یکی از بنیانگذاران آمریکا) برای جورج واشنگتن (George Washington) که عاشق بستنی بود این دسر خوشمزه را سرو می‌کردند.

 

تا اواسط قرن نوزدهم تهیه بستنی کار بسیار سختی بود اما در سال 1843 اولین بستنی سازهای مکانیزه جهان توسط توماس مسترز (لندن، انگلستان- دستگاه بستنی پتنت) در یک طرف اقیانوس اطلس و نانسی جانسون ( فیلادلفیا، آمریکا -فریزر مصنوعی) در طرف دیگر این اقیانوس ساخته شد.

در سال 1851، اولین کارخانه بستنی جهان توسط جیکوب فوسل(Jacob Fussell) در مریلند احداث شد.

با پیشرفت تکنولوژی و صنایع مختلف در آمریکا، صنعت مربوط به تولید بستنی نیز پیشرفت کرد و این محصول با قیمت پایین در دسترس عموم قرار گرفت. امروزه این دسر در طعم‌ها و شکل‌های مختلف عرضه می‌شود و یکی محبوب‌ترین دسرهای موجود در جهان است.

شیرینی تا بازدید : 51 شنبه 11 دی 1400 نظرات (0)

طرز تهیه حریره بادام را در شیرینی تا بخوانید.

«حریره بادام» یا «فرنی بادام» نوعی غذای ساده و رقیق و یکی از غذاهای فوق‌العاده مقوی و سنتی ایران است. مردم در گذشته از انواع مختلف حریره بخصوص حریره‌ی بادام، به عنوان غذای کمکی برای کودکان و غذای درمانی برای بزرگسالان استفاده می‌کردند. خوشبختانه با گذشت زمان این غذای سنتی و مقوی، نه تنها از سبد غذایی ایرانیان حذف نشد بلکه امروزه اکثر افراد با پی بردن به ارزش آن سعی می‌کنند این غذا را در خانه تهیه کرده و نوش جان کنند. 

 حریره چیست؟

زمخشری مفسر، زبان‌شناس و ادیب هم دوره با ابوالفتح ملکشاه سلجوقی، غذای حریره را حلوایی رقیق و تهیه شده از آرد برنج، بادام و شکر می‌داند و نام دیگر آن را «آرد هاله» بیان می‌کند. هروی این غذا را شوربایی تهیه شده از آرد و روغن معرفی می‌کند و محمد پادشاه نیز در کتاب «فرهنگ آنندراج» (یکی از فرهنگ‌های زبان فارسی مربوط به قرن نوزدهم میلادی) حریره را غذایی پخته شده با روغن، آرد و شیر ذکر می‌کند. به طور کلی گذشتگان حریره را غذایی می‌دانستند که ساده و بدون گوشت بود و  از تره‌بار، سیب زمینی، حبوبات، آرد، برنج یا موادی مشابه اینها تهیه می‌شد.

 انواع حریره

از انواع حریره می‌توان به حریره‌ی آرد (تهیه شده از آرد برنج، شکر و شیر)، حریره‌ی نشاسته (تهیه شده از نشاسته، شکر و شیر) و حریر‌ه‌ی بادام (تهیه شده از بادام کوبیده، شکر و شیر) اشاره کرد. معروف‌ترین نوع حریره نیز، حریره بادام است که به حریره فالوده، فرنی یا حلوای آردی نیز معروف است.

حریره بادام از گذشته تا به امروز

دورترین نشانه‌ها از واژه و غذای حریره را می‌توان در فارسی میانه (زبانی که از اوایل دوران اشکانی در قسمت‌هایی از ایران بدان سخن گفته می‌شد و در زمان ساسانیان تا صدر اسلام نیز زبان رسمی ایرانیان بوده) مشاهده کرد که به صورت « kāmag» بیان شده است. در واقع حریره یکی از غذاهای متداول بر سر سفره‌ی ایرانیان بوده و در دوره آل بویه نیز عامه‌ی مردم از این غذا استفاده می‌کردند.

در دوران حکومت قوم مغول در ایران، پخت حریره‌ی ساده و ارزان رواج داشته و شاعرانی مانند مولوی، نظامی، نفیسی و ابوالمؤید بلخی نیز در دیوان اشعار خود به این موضوع اشاره کرده‌اند.

در کتب تاریخی از حریره به عنوان غذای بیماران نام برده شده است، مثلا، جرجانی طبیب دربار قطب الدین محمد در خوارزم، حریره نشاسته، برنج و آب پاچه‌ی بز را برای بیمارانی که پس از سرفه خون بالا می‌آورند تجویز می‌کرد و برای بیمارانی که اسهال داشتند هم حریره‌ی مغز بادام بریان شده را توصیه می‌کرد. پولاک که طبیب مخصوص ناصرالدین شاه بوده، به بیماران توصیه می‌کرده حریره برنج و بادام خرد شده بخورند تا بدنشان تقویت شود. همچنین ملک‌الاطباء (از پزشکان دوران محمد شاه قاجار و پزشک مخصوص ناصرالدین شاه) به بیمارانی که ناراحتی روده داشتند حریره‌ی آرد برنج برشته شده را پیشنهاد می‌کرد.

در متنی به جا مانده از عهد قاجار به نام «رساله‌ای در تاریخ بیمارستان (عهد قاجار)»، به خواص درمانی حریره اشاره شده و توصیه شده است این غذا را برای بیماران بستری در بیمارستان بپزند.

خواص حریره‌ بادام

حریره بادام با مواد مغذی بیشماری که دارد یکی از مقوی‌ترین و سالم‌ترین غذاهای موجود برای تمامی سنین است. حریره بادام در بزرگسالان باعث تقویت استخوان، تنظیم اشتها، محافظت از بدن در برابر بیماری‌های قلبی، درمان سرماخوردگی، رفع بیخوابی، جلوگیری از چین و چروک، بهبود عملکرد روده‌ها، درمان یبوست و تقویت مغز می‌شود. همچنین مصرف این غذای ساده و پرانرژی در خانم‌های باردار یا مادران شیرده، تاثیر قابل توجهی در سلامتی مادر و کودک دارد. همانطور که در ابتدا گفته شد حریره‌ی بادام فقط مختص بزرگسالان و بیماران نیست و از گذشته تابحال به عنوان غذای کمکی نوزادان نیز استفاده می‌شود. حریره‌ی بادام با داشتن بادام و شیر به طور همزمان، تاثیر بسیار مثبتی روی سلامت، رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد یا کودک دارد. سن مناسب نوزادان برای اضافه کردن حریره بادام به برنامه‌ی غذایی آن‌ها از شش ماهگی می‌باشد.

شیرینی تا بازدید : 53 چهارشنبه 08 دی 1400 نظرات (0)

ماکارون، نوعی شیرینی گرد و کوچک فرانسوی است که از مرنگ و آرد بادام تهیه میشود و داخل آن با موادی مانند مربا، خامه، باترکریم، عسل و شکلات پر میشود. نکتهی جذاب درباره این شیرینی خوشمزه، طیف گستردهی رنگ و طعم آنها است. ماکارون‌های کلاسیک در طعم‌های تمشک کوهی و شکلاتی تهیه می‌شدند اما امروزه این شیرینی‌ها در طعم‌های بیشماری از جمله قهوه، کاپوچینو، طعم گل‌های مختلف، توت فرنگی و ... در دسترس هستند. همچنین هر شخص طبق سلیقه‌ی خود میتواند قسمت پوسته ماکارون را با استفاده از رنگ‌های خوراکی، گیاهی و یا پودر ژله به رنگ دلخواه درآورد و از مواد مختلفی که دوست دارد به عنوان طعم‌دهنده در قسمت میانی استفاده کند.

انواع طعم های شیرینی ماکارون و نکات پخت

شیرینی تا بازدید : 107 سه شنبه 07 دی 1400 نظرات (0)

طرز تهیه آیس پک کاکائویی به سه روش

آیس پک نوعی دسر خوشمزه‌ی بومی است که با ایده‌ی یک جوان ایرانی به نام بابک بختیاری به وجود آمد. در تهیه این دسر خوش‌طعم می‌توانید از انواع میوه‌ها، بستنی‌ها (در طعم‌های مختلف) و موادی که با ذائقه‌ی شما سازگار است استفاده کنید.

تاریخچه آیس پک

بابک بختیاری (متولد تابستان 1357) صاحب امتیاز و موسس «شرکت بستنی زنجیره‌ای آیس پک» است. او در 14 سالگی شاهد ورشکستگی پدرش بود و همین امر موجب شد بابک به خانه‌ی مادربزرگش پناه ببرد و برای تامین پول توجیبی‌اش، صبح‌ها ساندویچ سرد بخرد و آنها را در زنگ تفریح به همکلاسی‌هایش بفروشد. 
در سال 76 مادر بابک از طریق فروش لوازم خانه‌اش سرمایه 2 میلیون تومانی در اختیار بابک قرار می‌دهد. بابک با این مبلغ یک پیکان می‌خرد و شروع به مسافرکشی در ساعت‌هایی که در دانشگاه کلاس نداشته می‌کند. درآمد او از این شغل روزانه 10 هزار تومان بوده اما روحیات و دیدگاه متفاوت بابک باعث می‌شود او پس از مدتی ماشین را بفروشد و با سرمایه 4 میلیونی همراه تعدادی از دوستانش یک رستوران شراکتی راه بیندازد. اشتباه بابک و دوستانش در مباحث مالی و نبود پشتوانه، موجب شکست خوردن آن‌ها تنها پس از یک سال و از دست رفتن تمام سرمایه‌شان می‌شود. 
تجربه‌ی بعدی بابک اجاره بوفه مدرسه و فروش ساندویج بود که برای او روزانه سود بالای 50 هزار تومان را در پی داشت، همین سود باعث شد او بوفه دو مدرسه دیگر را هم اجاره کند اما پس از مدتی فصل تعطیلی مدارس فرا می‌رسد و او مجددا بیکار می‌شود. در همان دوران روزی پدر بابک لوازم قدیمی دفتر کارش را به خانه آورده و در گوشه‌ای از حیاط قرار می‌دهد و بابک با دیدن آن‌ها به فکر تعمیر و فروش آن لوازم می‌افتد. او آگهی فروش لوازم تعمیر شده را در روزنامه چاپ می‌کند و با فروش آن‌ها سود 400 هزار تومانی به دست می‌آورد. پس از آن بابک بختیاری به فروش لوازم دسته دوم می‌پردازد و در ادامه چند کارگاه تولید لوازم اداری و فروشگاه زنجیره‌ای برای فروش آن‌ها نیز راه‌اندازی می‌کند. این شغل در ابتدا با رونق و فروش خوبی همراه بوده اما باز هم به خاطر اشتباهات مالی، کار مجددا به شکست و ورشکستگی می‌رسد و بابک با 300 میلیون چک برگشتی راهی زندان  می‌شود. البته او پس از مدتی موفق به کسب رضایت شاکیان شده و از زندان آزاد می‌شود اما باز هم کارهایی را انجام می‌دهد که به شکست و بدهی ختم می‌شود.
بالاخره بعد از بارها تلاش راه بابک بختیاری برای رسیدن به موفقیتی بزرگ هموار می‌شود و او در سفری که همراه دوستان خود به چین داشته با آبمیوه‌ای مواجه می‌شود که درون یک لیوان دردار که از وسط آن یک نی خارج شده بوده، سرو می‌شده؛ در آن زمان این شیوه‌ی سرو در ایران وجود نداشته و همین برای بابک و دوستانش آنقدر جذابیت داشت که باعث شد آن‌ها دستگاه ساخت آن لیوان را بخرند و به ایران بیاورند. بابک تا مدت‌ها هیچ ایده‌ای برای استفاده از آن لیوان دردار و یا محصول قابل ارائه با آن نداشته اما روزی به یاد یک خاطره کودکی می‌افتد. او به یاد می‌آورد که در کودکی همیشه پس از خرید بستنی‌ آن را درون ظرفی ریخته و هم می‌زده تا رقیق شود و سپس با اضافه کردن اسمارتیزها به بستنی رقیق، آن را سر می‌کشیده؛ همین خاطره ایده‌ی تولید آیس پک را رقم می‌زند.
این بار بابک با اراده‌ای قوی‌تر از قبل، مقداری سرمایه با قرض و وام فراهم می‌کند و در سال ۱۳۸۵ مغازه‌ای را در بین دو مغازه بستنی فروشی بزرگ و معروف در شمال تهران اجاره می‌کند و روی آن این جمله را می‌نویسد: « شعبه مرکزی آیس پک ( بستنی بسته بندی) »؛ با این که این کار ریسک بزرگی بوده اما بابک این ریسک را فرصتی برای دیده شدن در نظر گرفته و نوع جدیدی از بستنی را در محلی درست عرضه می‌کند.
شیوه‌ی جدید سرو و جذابیت نام و لوگوی استفاده شده، کم کم باعث جذب مشتریان شده و موجب موفقیت این کسب و کار می‌شود. پس از مدت کوتاهی این موفقیت به جایی می‌رسد که حتی طلبکاران بابک نیز به مشتریان پر و پاقرص او تبدیل می‌شوند.
ایده‌ی آیس پک به قدری جذاب و موفق بود که کم کم افرادی برای گرفتن نمایندگی به بابک بختیاری مراجعه کردند و او هم با این شرط که نحوه مدیریت شعبه‌ها تحت نظارت خودش باشد با ارائه نمایندگی موافقت کرد. بدین ترتیب تنها در مدت 6 ماه تعداد شعبه‌های آیس پک به 106 عدد رسید و 5 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم از این کسب و کار منتفع شدند. همین موفقیت کافی بود تا بابک بختیاری پس از چندین بار تجربه شکست نه تنها بدهی 300 میلیونی خود را پرداخت کند بلکه به سود 5 میلیارد تومانی نیز برسد. امروزه آیس پک در کشورهای امارات، تایلند، هندوستان، مالزی، سنگاپور، ونزوئلا، انگلستان، سوریه و کویت شعبه دارد.

شیرینی تا بازدید : 50 دوشنبه 06 دی 1400 نظرات (0)

طرز تهیه آسان شیرینی ناپلئونی

مرحله اول تهیه شیرینی ناپلئونی

قبل از شروع کار فر را روشن نمایید و در دمای 180 درجه سانتیگراد آن را گرم کنید. سپس سطح کار خود را آردپاشی کنید. خمیرهزارلایه را می‌توانید از تمامی فروشگاه‌های مواد غذایی و لوازم قنادی تهیه کنید. همچنین می توانید آن را در خانه تهیه کنید. خمیر هزارلایه را روی سطح آردپاشی شده قرار دهدی و با وردنه آن را صاف کنید.

نکته قابل توجه این است که شما نباید بگذارید دمای خمیر بالا برود پس کار وردنه‌کشی را با سرعت بالا انجام دهید.

مرحله دوم تهیه شیرینی ناپلئونی

خمیر را روی سطح کار قرار دهید و آن را به اندازه مورد نظر برش دهید. سطح خمیر باید کاملا صاف و کناره‌های آن حتما بریده شود تا در فر بصورت یکدست پف کند. کناره های خمیر را دور نریزید و از آن‌ها در لا به لای شیرینی ناپلئونی استفاده نمایید. خمیرها را در قالب فر قرار دهید. 

دقت داشته باشید در قالب فر باید کاغذ روغنی قرار دهید یا قالب را چرب کنید.

مجددا روی قالب را نیز آرد بپاشید تا خمیر نچسبد. حال خمیر و اضافات خمیر را داخل فر قرار دهید (اضافات خمیر به صورت پودر شده لابه‌لای شیرینی استفاده می شود). بعد از گذشت 20 الی 30 دقیقه و پف کردن، خمیر را از فر خارج کنید.

دقت داشته باشید که تکه های کوچک‌تر خمیر زودتر برشته می‌شود و می توانید آن‌ها رو زودتر از فر خارج کنید.

شیرینی تا بازدید : 46 یکشنبه 05 دی 1400 نظرات (0)

کنجد منبع غنی از فیبر است، خوردن منظم دانه کنجد می تواند به افزایش فیبر بدن کمک کند. فیبر نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش انسان دارد. علاوه بر این، شواهد رو به رشد نشان می دهد که فیبر ممکن است در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان های خاص، چاقی و دیابت نوع 2 نقش داشته باشد.

خوردن کنجد، ممکن است کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد. برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن منظم دانه کنجد ممکن است به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بالا که عوامل خطر برای بیماری قلبی هستند، کمک کند.

کنجد ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی و سکته است. دانه کنجد سرشار از منیزیم است که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

خوردن دانه‌های کنجد به داشتن استخوان‌های سالم کمک می‌کند. کنجدها با پوسته و بدون پوسته، سرشار از چندین ماده مغذی هستند که سلامت استخوان ‌ها را تقویت می‌کنند.

خوردن کنجد ممکن است التهاب را کاهش دهد

دانه های کنجد ممکن است با التهاب مبارزه کنند. التهاب طولانی مدت و در سطح پایین ممکن است در بسیاری از بیماری های مزمن، از جمله چاقی و سرطان و همچنین بیماری قلبی و کلیوی نقش داشته باشد.

طرز تهیه شکلات صبحانه کنجدی خانگی

شیرینی تا بازدید : 25 شنبه 29 آبان 1400 نظرات (0)

معرفی آبنبات چوبی CHUPA CHUPS 

Chupa Chups نام یک برند اسپانیایی می‌باشد که در سال 1958 توسط انریک برنات تاسیس شد. این شرکت  تولید کننده‌ی اولین آب نبات چوبی، در دنیا بود و امروزه نیز تولید کننده‌ی آب نبات چوبی و سایر شرینی‌هاست، که محصولاتش در بیش از 150 کشور در سراسر جهان فروخته می‌شود. 

تاریخچه شکل گیری برند آبنبات چوبی CHUPA CHUPS

در اوایل دهه 1950، انریک برنات (موسس برند Chupa Chups ) در یک کارخانه تولیدکننده‌ی مربای سیب به نام "گرانجا آستوریاس" کار می کرد. ایده آبنبات چوبی، زمانی به فکر برنات رسید که فرزند او از چسبیدن شیرینی‌ها به دست هایش که در زمان خوردن آب می‌شدند، گله کرد. این اتفاق باعث شد او احساس کند که تا آن زمان هیچ شیرینی برای کودکان طراحی نشده و به همین دلیل این جمله در ذهنش نقش بست: « دنیا به محصولی نیاز دارد که مثل خوردن یک شیرینی با چنگال باشد»، سپس او ایده ساخت آب نبات چوبی  را با مدیریت شرکتی که در آن کار می‌کرد مطرح کرد اما سرمایه گذاران گرانجا آستوریاس پس از آگاهی از ایده‌های برنات، شرکت را ترک کردند.

برنات در سال 1958 مسئولیت شرکت گرانجا آستوریاس را بر عهده گرفت و نام آن را به Chupa Chups تغییر داد، سپس ماشین‌های تولید را راه اندازی کرد و اولین آب نبات‌های دنیا که یک بن بن راه راه روی یک چوب بود را ساخت، بعد از تولید و در زمان عرضه‌ی آب نبات‌ها، برنات به مغازه داران دستور داد به جای قرار دادن این محصولات جدید در پشت پیشخوان، چوپا چوپسها را در نزدیکی صندوق و در دسترس کودکان قرار دهند زیرا این محصولات مخصوص کودکان طراحی شده بود، او با این طرفند هر کدام از آب نبات‌های چوبی تازه تولید شده را به قیمت یک پزوتا (واحد پول اسپانیا) فروخت.

بعد از ساخت و عرضه‌ی اولین آبنبات چوبی‌ها، شرکت Chupa Chups به سرعت رشد کرد و در مدت کوتاهی به یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در اسپانیا تبدیل شد، به طوری که شیرینی‌های برنات فقط طی 5 سال در 300.000 فروشگاه فروخته شدند. پس از پایان اسپانیای فرانکوئیستی (1939-1975)، این شرکت خصوصی تبدیل به یک شرکت بین المللی شد.

در سال 1991، برنات کنترل رسمی شرکت را به پسرش خاویر واگذار کرد. Chupa Chups  تحت مالکیت جدید در سال  1994 شرکت تابعه‌ای را در انگلستان تاسیس و معرفی کرد که نام آن Smint (اسمینت) است. هدف این شرکت تولید محصولی بدون شکر برای بزرگسالان بود و این هدف منجر به تولید اولین قرص‌های نعنایی خوشبوکننده‌ی دهان شد. 

در سال 1997، شرکت Chupa Chups مجموعه ای از آب نبات‌های چوبی Spice Girls را با بسته بندی‌های مختلف راه اندازی کرد که هر کدام دارای برچسب کلکسیونی Spice Girl  بودند، درون بسته‌بندی‌ها شامل میکروفون های اسباب بازی و بسته های آدامس حباب دار بود.
در جولای 2006، شرکت Chupa Chups  و شرکت وابسته به آن یعنی Smint، توسط یک گروه ایتالیایی به نام Perfetti Van Melle خریداری شدند.
از سال 2010، Chupa Chups امضای هتلی با برند Marriott Springhill Suites شد و آب نبات‌های چوبی Chupa Chups در میز پذیرایی تمامی ملک‌های مربوط به این برند، به صورت رایگان در دسترس هر مهمانی از کودک تا بزرگسال بود. اما از آگوست 2021، برند Marriott، استفاده از Chupa Chups به عنوان یک کالای امضا شده برای این برند را متوقف کرد.

عرضه‌ی آبنبات چوبی CHUPA CHUPS در بازار کشورهای دیگر

در دهه 1970 بود که آب نبات چوبی‌های رنگارنگ در ژاپن و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند اندونزی، سنگاپور، فیلیپین و مالزی و همچنین هند و استرالیا ظاهر شدند. بعد از آن و در دهه 1980 این محصول جذاب، به بازارهای اروپا و آمریکای شمالی راه یافت و در دهه 1990 عرضه‌ی آن به اکثر کشورهای آسیایی از جمله کره جنوبی گسترش پیدا کرد.

جالب است بدانید از سال 2003،  سالانه 4 میلیارد آبنبات چوبی به 150 کشور فروخته می شود. شرکت Chupa Chups اکنون با گردش مالی 500،000،000 یورویی دارای 2000 کارمند می‌باشد و 90 درصد از فروش خود را در خارج از کشور انجام می‌دهد.

آبنبات چوبی CHUPA CHUPS از دیروز تا امروز

در سال 1969، Salvador Dali (سالوادور دالی) هنرمند سورئالیست مشهور اسپانیایی طرح اولیه‌ی لوگوی CHUPA CHUPS را روی تکه‌ای از روزنامه ترسیم کرد.
 اولین کمپین بازاریابی این شرکت دارای لوگویی با شعار "Es redondo y dura mucho, Chupa Chups" بود که در زبان اسپانیایی به معنای "گرد و ماندگار است". بعدها افراد مشهوری مانند مدونا برای تبلیغ این محصول استخدام شدند.

در دهه 1980، با کاهش نرخ زاد و ولد تعداد مصرف‌کنندگان نوجوان این محصول نیز کاهش پیدا کرد، به همین علت شرکت Chupa Chups، با شعار ضد سیگاری « Smoke Chupa Chups» سعی کرد تا مصرف‌کنندگان بزرگسال را جذب کند. شعار ضد سیگاری این شرکت اکنون، «سیگار کشیدن را متوقف کنید، شروع به مکیدن کنید» است. این محصولات، اکنون با تقلید بسته‌هایی شبیه به پاکت سیگار و نوشته‌ای به عنوان هشدار با رنگ سیاه و سفید "Sucking does not kill."به معنی "مکیدن نمی کشد" تولید می‌شود.

در نمونه‌های اولیه آب نبات چوبی CHUPA CHUPS، از چوب به عنوان میله‌های نگهدارنده آب نبات استفاده شد اما پس از مدتی اسپانیا با کمبود چوب روبرو شد و بدین ترتیب، میله‌های چوبی تبدیل به میله‌های پلاستیکی شدند.
آب نبات‌های چوبی CHUPA CHUPS  ابتدا در 7 طعم توت فرنگی، پرتقال، لیمو، توت فرنگی - خامه، شکلات - وانیل، خامه - نعناع و قهوه عرضه شدند. (توت فرنگی و توت فرنگی - خامه هنوز هم جزو پرفروش‌ترین طعم‌های این محصولات هستند.)

آب نبات‌های CHUPA CHUPS ، ابتدا با نام « GOL» شناخته می‌شدند و دلیل این نامگذاری نیز شباهت آب نبات ها به توپ فوتبال بود اما این نام در سال 1960 به آبنبات چوبی CHUPA CHUPS تغییر پیدا کرد. 
نام Chupa Chups از فعل اسپانیایی chupar به معنای "مکیدن" گرفته شده است.
در سال 1994 بزرگترین آب نبات چوبی دنیا در وزن 735 گرم به عنوان هدیه‌ای برای Histro Stoichkov (هیسترو استویچکوف- بازیکن بارسلونا)، توسط شرکت Chupa Chups ساخته شد.

در سال 1995 فضانوردان روسی آب نبات چوبی مورد علاقه خود یعنی Chupa Chups را به ایستگاه فضایی MIR بردند.
جالب است بدانید در سال 2000 طی یک سفر علمی که در قطب جنوب انجام شد دانشمندان گونه‌ی جدید از اسفنج را کشف کردند که نام آن را «Chupa Chups» گذاشتند.

منبع: https://shirinita.com/%D8%A2%D8%A8%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%AA/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A2%D8%A8%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%DA%86%D9%88%D8%A8%DB%8C-chupa-chups

شیرینی تا بازدید : 23 شنبه 29 آبان 1400 نظرات (0)

تافی نوعی شیرینی است که با کاراملیزه کردن شکر یا ملاس با کره درست می‌شود. تافی‌ها جزو آب نبات‌های سخت دسته بندی می‌شوند ولی یک تفاوت با آنها دارند، بافت تافی برخلاف آب‌نبات هنگام مکیدن یا جویدن، نرم می شود و طعمی به یادماندنی و خوشمزه را برای همیشه در ذهنمان به یادگار می‌گذارد. تافی شیری و تافی شکلاتی از پرطرفدارترین طعم‌های این شیرینی خوشمزه هستند. همچنین انواع طعم‌های تافی را می‌توان به دو صورت ساده یا مغزدار درست کرد و یا از فروشگاه‌ها خرید. در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه تافی مغزدار کره‌ای (با دستور پخت بسیار ساده) و طرز تهیه تافی مغزدار کره‌ای شکلاتی را به شما عزیزان آموزش دهیم تا بتوانید آن‌ها را در خانه درست کرده و این تافی‌های خوش‌طعم را در کنار عزیزانتان نوش جان کنید. برای تهیه تافی مغزدار می‌توانید از انواع مغزیجات دلخواه استفاده نمایید.

روش تهیه تافی مغزدار کره‌ای با دستور پخت ساده و آسان

مواد لازم

  • کره: ۱۰۰ گرم
  • شکر: 2 لیوان
  • شیر پرچرب: 2 لیوان
  • عسل: 5  قاشق غذا خوری
  • مغزیجات دلخواه: 3/4 پیمانه

طرز تهیه تافی مغزدار و کره ای

شیرینی تا بازدید : 28 پنجشنبه 27 آبان 1400 نظرات (0)

شیرینی نون خامه‌ای، با ظاهر جذاب و پرخامه همیشه یک ردیف از جعبه شیرینی‌های ما را به خود اختصاص می‌دهد، جالب است بدانید این شیرینی در کشورهای مختلف تقریبا دستور پخت مشابهی دارد و از خمیر پفی که داخل آن با خامه یا بستنی پر شده، تهیه می‌شود. بسیاری، منشا پیدایش این شرینی خوش طعم را شمال ایتالیا می‌دانند. نون خامه‌ای به خاطر توپی شکل بودن به شیرینی نارنجکی هم معروف است.
در این مطلب قصد داریم به آموزش تهیه نون خامه‌ای بپردازیم و آن را مرحله به مرحله توضیح دهیم تا شما عزیزان بتوانید این شیرینی خوشمزه را در خانه درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید، دستور پخت شیرینی نون خامه‌ای که در این جا آماده کرده‌ایم شامل دو قسمت است که اولی با استفاده از فر و دومی بدون فر می‌باشد.

آموزش تهیه نون خامه‌ای با فر و بدون فر

 

شیرینی تا بازدید : 31 چهارشنبه 26 آبان 1400 نظرات (0)

اقوام زیادی در ایران زندگی می‌کنند و هر کدام از این قومیت‌ها زبان، لباس، آداب و رسوم، و غذاهای خاص خود را دارند. اما در کنار همه این‌ها، برخی از قومیت‌های ایرانی، شیرینی‌های خاص خودشان را دارند. احتمالا نام برخی از این شیرینی‌های خانگی و سنتی ایرانی را شنیده‌ باشید. ما قصد داریم شما را با این شیرینی‌های ایرانی آشنا کنیم. هر کدام از این شیرینی‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که شنیدن این ویژگی‌ها و روش طبخ‌ و پخت آن می‌تواند بر هر ایرانی جذاب باشد.

این‌بار قصد داریم در مورد کلمپه صحبت کنیم. کرمان زیبای ایران و کرمانیان عزیز شیرینی دارند به اسم کلمپه، یک شیرینی خوشمزه و جذاب، با کلی مواد مغذی که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

کلمپه از کجا آمده است؟

کلمپه به شکل سنتی در روستاهای کرمان توسط زنان کرمانی روستا نشین با استفاده از روغن محلی و خرمای نخلستان‌های کرمان و با دست و بر روی آتش تهیه می‌شد. امروزه کارگاه‌ها و کارخانه‌های زیادی مشغول به تولید صنعتی کلمپه  درون فر در استان کرمان و استان‌های دیگر ایران هستند.

شکل سنتی بسیار ساده بود ولی در شکل صنعتی انواع مختلف گردویی، کنجدی، پسته‌ای و لقمه‌ای تولید می‌شود. مردم خون‌گرم کرمان به طور سنتی در ایام عید نوروز با استفاده از کلمپه از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند. کملپه هم در نوع سنتی و هم در نوع صنعتی خوش‌بو و خوش طمع است.

در حالت سنتی معمولا یک خمیر روی نعلبکی قرار می‌گرفت و روی آن با مخلوط خرما و روغن حیوانی و گردو پر می‌شد و روی آن یک لایه دیگر خمیر قرار می‌گرفت. روی خمیر‌ها هم با ابزارهای ساده طراحی می‌شد. این قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین کلمپه کرمان بوده است. اما امروز اشکال متنوع و متفاوتی از کلمپه کرمان در دسترس است.

 

کلمپه چه شکلی است؟

ما ابتدا در مورد شکل ظاهری شیرینی‌های ایرانی صحبت می‌کنیم. به هر حال برای کسانی که علاقه‌مند به پختن شیرینی هستند یا حتی علاقه‌مند به خوردن شیرینی احتمالا دوست دارند که با شکل ظاهری شیرینی آشنا شوند. شکل کلمپه معمولا به صورت قطعات متوسط به اندازه کف دست است که به دو صورت دایره‌ای و مربعی شکل درست می‌شود. شکل دایره‌ای شکل کلمپه معمول و مرسوم است و بیشتر کرمانی‌ها کلمپه دایره‌ای شکل را می‌پزند. البته شکل ظاهری کلمپه به شکلی است که برخی آن را در بخش کلوچه و کوکی دسته‌بندی می‌کنند.

کلمپه دو بخش اصلی دارد، اول بخش خارجی آن که از آرد و زرده تخم‌مرغ، شیر و بیکینگ پودر، و روغن جامد تشکیل شده است. دوم بخش داخلی که شامل خرما و روغن و گلاب است.

طرز پخت کلمپه کرمان را از وبسایت شیرینی‌تا بخوانید.

شیرینی تا بازدید : 22 چهارشنبه 26 آبان 1400 نظرات (0)

تارت یکی از انواع دسر محبوب بوده که خاستگاه آن فرانسه است. اکثر افراد فکر می کنند درست کردن پایه تارت کار سختی است، اما من امروز در این آموزش به شما نشان می دهم که چقدر راحت می توانید آن را در خانه درست کنید. این خمیر بافتی محکم دارد و نسبت به خمیر پای لطیف تر است. تفاوت دیگر خمیر تارت با پای در این است که خمیر تارت کمی شیرین است. شما داخل تارت خود را با هر چیزی که دوست دارید می توانید پرکنید، من در این آموزش می خواهم آن را با کرم کاستارد و میوه پر کنم.

مواد لازم برای تهیه خمیر تارت فرانسه:

تخم مرغ کامل : 1 عدد
زرده تخم مرغ : 1 عدد
کره بدون نمک : 225 گرم
شکر : 1/4 پیمانه
نمک : 1/3 قاشق چای خوری
آرد : 2 پیمانه

مواد لازم برای تهیه کرم کاستارد:

زرده تخم مرغ بزرگ : 2 عدد
 شیر : 1 پیمانه
شکر : 4/1 پیمانه
کره : 2 قاشق غذاخوری 
نشاسته : 2 قاشق غذاخوری
وانیل : نوک قاشق چایخوری 
نمک : نوک قاشق چایخوری
میوه به دلخواه تمشک یا توت فرنگی : 170 گرم

طرز تهیه تارت فرانسوی 

شیرینی تا بازدید : 26 سه شنبه 25 آبان 1400 نظرات (0)

اکثر ما معمولا بیسکوئیت‌ها را همراه چای یا قهوه می‌خوریم و از آن به عنوان یک میان وعده‌ی خوشمزه یاد می‌کنیم. این خوراکی، اولین بار به صورت اتفاقی در رم پخته شد و با گذشت زمان و تغییر در دستور پخت به شکل امروزی درآمد. جالب است بدانید بیسکوئیت مادر نیز، اولین بیسکوئیتی بود که در سال 1337 در ایران پخته شده و مصرف آن به عنوان یک مکمل غذایی کامل به همه توصیه شد. امروزه بیسکوئیت‌ها در شکل‌ها و طعم‌های مختلف در بازار موجود هستند و برای تهیه‌ی آن‌ها فقط کافیست به نزدیک‌ترین فروشگاه محله برویم. اما برخی افراد به علت داشتن بیماری دیابت و یا رژیم، بیسکوئیت رژیمی خانگی را به خرید آن‌ها ترجیح می‌دهند و سعی می‌کنند خودشان در خانه یک بیسکوئیت رژیمی سالم و کم شکر را تهیه کنند. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه بیسکوئیت رژیمی را به سه روش مختلف آموزش دهیم که هر سه آن‌ها به علت نداشتن شیرینی، روغن و شکر از کالری کمتری نسبت به بیسکوئیت‌های موجود در بازار برخوردار هستند و باعث افزایش وزن نمی‌شوند. روش دوم برای افرادی که وگن هستند کاملا مناسب است زیرا مواد اولیه‌ی این بیسکوئیت هیچ مغایرتی با سبد غذایی این افراد ندارد.

طرز تهیه بیسکوئیت رژیمی

 

شیرینی تا بازدید : 26 دوشنبه 24 آبان 1400 نظرات (0)

معرفی کلوچه شوشتری

کلوچه شوشتری یکی از پر‌طرفدار‌ترین شیرینی‌های سنتی استان خوزستان بوده که به راحتی در منزل و با مواد در دسترس، قابل تهیه است. طرز تهیه کلوچه شوشتری به دو روش انجام می شود، که در نوع اول با شکر تهیه شده و در نوع دوم با خرما درست خواهد شد. کلوچه شوشتری خرمایی همان کلوچه دزفولی است و روش تهیه کاملا یکسانی با آن دارد.

چه موادی برای تهیه کلوچه شوشتری لازم است؟

مواد مورد نیاز برای تهیه کلوچه شوشتری شکری به شرح زیر است:

  • شیر: یک لیوان
  • روغن: یک لیوان
  • آرد سفید: پنج لیوان
  • مایه خمیر: یک و نیم قاشق غذا‌خوری
  • آرد: یک قاشق غذا‌خوری
  • شکر : یک قاشق غذا‌خوری
  • زعفران: به میزان دلخواه
  • آب: نصف لیوان
  • زیره: سه قاشق غذا‌خوری
  • رازیانه: سه قاشق غذا‌خوری 

روش تهیه کلوچه شوشتری

  • در ابتدا برای تهیه این کلوچه خوشمزه لازم است که شیر و شکر را روی حرارت ملایم گذاشته و اجازه دهید تا آن‌ها به خوبی مخلوط شوند. لازم نیست که شیر به مرحله جوش برسد و باید قبل از رسیدن به این مرحله، از روی حرارت برداشته شود. پودر مخمر از پیش تهیه شده، یک قاشق غذا‌خوری شکر و یک قاشق غذا‌خوری آرد را به نصف لیوان آبی که از قبل کمی آن را گرم کرده‌اید اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیبی یک دست به وجود بیاید. سپس این مخلوط را در ظرفی در بسته ریخته و آن را با پارچه‌ای بپوشانید. ظرف را در محیطی نسبتا گرم قرار داده و اجازه دهید تا استراحت کند.

  • ترکیب آرد، زیره و رازیانه را چندین بار الک کنید تا گلوله‌های درشت آرد، در مخلوط وارد نشود. سپس روغن را به آن اضافه کرده و خوب ترکیب کنید. بهتر است این کار را با دست انجام دهید تا ترکیب صاف‌تر و یک‌ دست‌تری به وجود بیاید.
  • پس از به عمل آمدن خمیر مایه، آن را داخل مخلوط آرد ریخته و ترکیب شیر و شکر را نیز به آن‌ها اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را خوب ورز داده و یک دست کنید. در آخر آن را داخل ظرفی بریزید و به مدت 120 دقیقه آن را کنار بگذارید. بهتر است که محیط گرمی برای استراحت نمودن خمیر انتخاب شود.
  • پس از گذشت زمان لازم، خمیر را روی ظرفی صاف پهن کرده و به شکلی که دوست دارید برش بزنید. می‌توانید برای تزئین کلوچه روی هر‌کدام را طرحی انداخته یا با کمک قاشق و چنگال به آن فرم دهید. با کمک یک قلمو، روی کلوچه‌ها را با زعفران بپوشانید تا رنگ و طعم بهتری داشته باشد.
  • فر را گرم کرده و آن را روی دمای 180 درجه تنظیم کنید. کلوچه‌ها را به مدت 40 دقیقه داخل فر قرار داده و اجازه دهید تا کاملا پخته شوند. زمان پخت را با توجه به حجم کلوچه‌ها می‌توان زیاد یا کم کرد.

حالا می توانید پس از سرد شدن کلوچه‌ها آن را با شیر یا چای میل کنید و از مزه آن لذت ببرید.

شیرینی تا بازدید : 24 دوشنبه 24 آبان 1400 نظرات (0)

شکلات یکی از خوراکی ها و تنقلات محبوب در تمام دنیاست. شکلات ها به عنوان دسر مصرف می شوند و یا در تهیه سایر دسرها، کیک ها و کوکی ها استفاده می شوند. سالانه حدودا 7.2 میلیون تن شکلات در جهان مصرف می شود.جالب است بدانید 75 درصد فروش شکلات ها در جهان، حاصل خرید آن توسط آقایان برای خانم ها است. از این میان، مصرف شکلات تخته ای درصد بیشتری را به خود اختصاص می دهد و روز ولنتاین پرفروش ترین روز شکلات است.
اگر شما هم عاشق شکلات هستید و می خواهید این خوراکی خوشمزه را در منزل درست کنید و میزان شیرینی و تلخی آن را خودتان تعیین کنید، دست به کار شوید. بنابراین با ما همراه باشید تا طرز تهیه شکلات تخته ای خانگی با روشی ساده و آسان را به شما آموزش دهیم.

 تهیه شکلات در خانه مقرون به صرفه تر است و مطمئن هستید هیچ ماده نگهدارنده و شیمیایی به آن اضافه نشده است. قبل از شروع به کار کره را در دمای اتاق قرار دهید تا شل شود. پودر کاکائو و پودر قند را پیش از استفاده حتما الک کنید.
 

مواد لازم برای تهیه شکلات تخته ای خانگی

  • پودر کاکائو : 200 گرم
  • کره: 100 گرم
  • آب: سه قاشق غذا خوری
  • شکر: 100 گرم
  • پودر قند: 50 گرم
  • شیر: 2 قاشق غذای خوری
     

طرز تهیه شکلات خانگی مغزدار

1. در ابتدا کره نرم شده و پودر کاکائو را با هم مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. سپس آن را بن ماری کنید. در روش بن ماری مواد را روی قابلمه یا کتری آب در حال جوش قرار می دهند. شکر و پودر قند را به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید. سپس شیر را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید.

2. کم کم مخلوط، از حالت خمیری به شکل شکلات مایع در می آید. تا زمانی به همزدن ادامه دهید که غلظت آن مشابه شکلات آب شده باشد. ظرف را از روی بخار بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود. سپس نوبت ریختن شکلات در قالب است. قالب های مختلفی در بازار موجود است، قلب، گل و .... شکلات را با طرح دلخواه خود درست کنید. قالب را کمی چرب کرده و شکلات را در آن بریزید.

طرز تهیه شکلات تخته ای خانگی

3. اگر دوست دارید شکلات شما شامل آجیل و یا میوه خشک باشد، در این مرحله آنها را در قالب قرار داده و سپس شکلات را بریزید. قالب را به مدت 20 دقیقه در یخچال قرار دهید. پس از خارج کردن قالب از یخچال به آرامی شکلات ها را از آن خارج کنید.
شکلات شما آماده است.
 

نکات طرز تهیه شکلات در خانه

  • حتما از کاکائو با کیفیت برای تهیه شکلات تخته ای استفاده کنید. (پودر کاکائو هلندی و یا ترک) زیرا مستقیما روی طعم شکلات شما تاثیر دارد.
  • هر چقدر پودر کاکائو مرغوب تر باشد، رنگ شکلات تیره تر خواهد شد.
  • می توانید با اضافه کردن شیر بیشتر در مراحل آموزش تهیه شکلات تخته ای، شکلات شیرین تری درست کنید.
  • می توانید به جای کره لبنی از کره کاکائو استفاده کنید، در این حالت، لایه هایی ضخیم تر، نرم تر و شفاف تر خواهید داشت.

نگهداری شکلات تخته ای

شکلات را باید در جای خشک، خنک و به دور از تابش آفتاب نگهدار کنید. اما لازم نیست حتما آن را در یخچال قرار دهید.
اگر قصد نگهداری شکلات در یخچال را دارید، حتما آن را در ظرف در بسته قرار دهید، زیرا نگه داشتن طولانی مدت شکلات در یخچال باعث ایجاد لکه سفید روی آن و رطوبت شکلات می شود.

منبع: shirinita.com

شیرینی تا بازدید : 25 سه شنبه 19 مرداد 1400 نظرات (0)

برای تهیه انواع شیرینی ها، نان ها و برخی دسرهای خوشمزه شما احتیاج دارید که ابتدا خمیر آن را از مواد اولیه تهیه کنید. این خمیرها پس از ترکیب شدن با انواع مواد طعم دهنده و افزودنی و یا با ترکیب کرم ها، خامه ها و مغزهای مختلف، به شیرینی مورد نظر شما تبدیل خواهند شد. انواع خمیرهای مختلفی در دنیا تهیه می شوند که هر کدام برای تهیه دسته از شیرینی ها مورد مصرف قرار می گیرند. خمیر هزارلایه یکی از معروف ترین خمیرهای تهیه شیرینی و نان است که به کمک آن می توانید بسیاری از شیرینی های معروف دنیا را تهیه کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی این خمیر و انواع شیرینی های معروفی که می توانید با آن تهیه کنید بپزدازیم.

خمیر هزار لایه چیست

خمیر هزارلایه چیست؟

این خمیر، نوعی خمیر شیرینی پزی است که همان طور که از نام آن مشخص است از لایه های بسیاری تهیه شده است. لایه های نازک خمیر آرد و کره روی هم قرار می گیرند تا خمیر هزارلایه را تشکیل بدهند. از آن جایی که مخلوط این لایه های خمیری و آرد باید روی هم قرار داده شوند، تهیه این نوع از خمیر کار راحتی نخواهد بود. البته اگر حوصله به خرج دهید و بتوانید این خمیر را تهیه کنید، می توانید شیرینی های بسیار خوشمزه ای را با آن تهیه کنید.

نکته حائز اهمیت این است که می توانید مقدار زیادی از این خمیر را تهیه کنید و مقداری از آن را در فریزر نگهداری کنید. با فریز کردن این خمیر مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد و برای تهیه شیرینی بعدی شما از دردسر تهیه دوباره خمیر راحت خواهید بود و تنها کافی است خمیر را از فریزر خارج کنید.

 

این آموزش را از دست ندهید: فیلم آموزش تهیه شیرینی هزارلایه

 

معرفی انواع شیرینی های قابل تهیه با خمیر هزارلایه 

1- شیرینی دانمارکی: این شیرینی یکی از معروف ترین شیرینی ها است که در ایران آن را با شکل مخصوص به خودش در قنادی ها می شناسیم. جالب است بدانید که این شیرینی در خارج از ایران در انواع شکل های مختلف و با مواد میانی یا فیلینگ های متنوعی تهیه می شود. برای این که شما هم بتوانید انواع مختلفی از این شیرینی را تهیه کنید، باید ابتدا خمیر هزارلایه را تهیه کرده و با خواندن دستور تهیه انواع شیرینی دانمارکی ، دنیایی از این شیرینی را برای خودتان تهیه کنید.

 تهیه شیرینی دانمارکی با خمیر هزار لایه

2- شیرینی پاپیونی: شیرینی های پاپیونی شکلی مشابه اسم خودشان دارند. این دسته از شیرینی ها هم به لطف خمیر هزارلایه تهیه می شوند. برای این کار کافی است از خمیر تهیه شده به اندازه مناسب برش بزنید، خمیر را به درستی به شکل یک پاپیون پیچ بدهید و سپس از مواد مناسب برای تزیین روی آن و افزایش میزان شیرینی آن استفاده کنید و آن را در فر بپزید.

 

3- نان کروسان: کروسان نوعی نان است که با شکل گوش ماهی مانند خودش در میان مردم دنیا معروف شده است. اگر مرحله تهیه خمیر هزار لایه را فاکتور بگیریم، تقریبا تهیه این نان کار راحتی است. کافی است از خمیر تهیه شده استفاده کنید و داخل آن را با مواد میانی و فیلینگ مورد علاقه خودتان پر کنید. برای این کار می توانید به دستور تهیه نان کروسان هم مراجعه کنید.

 شیرینی هایی که با خمیر هزار لایه درست می شوند

4- شیرینی ناپلئونی: اسم شیرینی احتمالا خاطرات جذابی را برای ما ایرانی ها به همراه خواهد داشت. این شیرینی که در ایران بسیار پر طرفدار است با خمیر معروف ما تهیه می شود. کاملا از شکل شیرینی ناپلئونی مشخص است که بافتی لایه لایه دارد و لازم از خمیر هزار لایه برای تهیه آن استفاده شود.

 شیرینی ناپلئونی با چه خمیری درست می شود

5- شیرینی زبان: انواع شیرینی های زبان هم یکی دیگر از شیرینی های خشک لیست ماست که به کمک خمیر هزار لایه تهیه می شود. همانطور که از بافت این شیرینی هم به خوبی مشخص است، خمیر های هزارلایه به شکل بیضی قطوری برش می خورد و روی شیرینی با شهد پوشانده می شود. پس از پختن در فر، لایه رویی این شیرینی معمولا به شکل قهوه ای در می آید و شیرینی مطلوبی به آن خواهد بخشید.

 

سایر شیرینی هایی که می توان با خمیر هزار لایه تهیه کرد

علاوه بر شیرینی های معروفی که در ایران طرفداران بسیاری دارند، انواع شیرینی های مختلف دیگری را هم می توان به کمک این خمیر تهیه کرد. برای مثال می توان در تهیه دونات ها و پیراشکی ها هم از این خمیر استفاده کرد که به آن بافت بی نظیری می بخشد. امیدواریم این مقاله توانسته باشد به شما در انتخاب خمیر مناسب برای شیرینی پزی کمک کرده باشد و به شما ایده ای برای تهیه انواع شیرینی های خوشمزه با خمیر هزار لایه داده باشد.

شیرینی تا بازدید : 47 شنبه 25 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

شکلات بادام زمینی یکی از خوشمزه ترین شکلات های طعم دار است که از کره بادام زمینی یا خرده های بادام زمینی تهیه می شود. این شکلات خوشمزه را می توانید به آسانی در منزل تهیه کنید و به عنوان یک میان وعده خوشمزه یا همراه چای میل کنید. 
اگر شما هم علاقه مندید که این شکلات محبوب را به آسانی تهیه کنید با ادامه این مقاله همراه باشید تا شما را با دستور شکلات بادام زمینی آشنا کنیم.

شکلات بادام زمینی

مواد لازم برای تهیه شکلات بادام زمینی

  • کره بادام زمینی: 125 گرم
  • کره: 30 گرم
  • پودر قند : 55 گرم
  • شکلات : 300 گرم
  • بادام زمینی خام: ۲ فنجان 

دستور تهیه شکلات بادام زمینی

طبق دستوری که برای تهیه شکلات بادام زمینی در شیرینی تا ذکر کردیم، لازم است تا مراحل زیر را به دقت طی کنید.

1- ابتدا قالبی که برای شکلات ها انتخاب کرده اید را به خوبی چرب کنید.
2- شکلات تخته ای که در نظر گرفته اید را بن ماری کنید تا شکلات به شکل مایع در بیاید. به این ترتیب که یک ظرف پر از آب را روی گاز بگذارید تا به جوش بیاید، سپس ظرف حاوی شکلات را روی بخار آب ظرف قرار داده تا به حالت مایع در بیاید.

طرز تهیه شکلات بادام زمینی

3- همین کار را برای ترکیب کره هم انجام دهید. ظرف حاوی کره و کره بادام زمینی را بن ماری کنید و آن ها را خوب مخلوط کنید. سپس شکر را به این ترکیب اضافه کرده و خوب هم بزنید تا ترکیب یکدستی تهیه شود.
4- در این مرحله می توانید بادام زمینی هایی را که به کمک مخلوط کن تقریبا خرد کرده اید را به ترکیب کره و شکر اضافه کنید.
5- به سراغ قالب شکلات بروید. اول یک ردیف از شکلات مایع را در کف قالب بریزید تا حدی که بتواند لایه روکش شکلات بادام زمینی شما را شکل بدهد. به این منظور دیواره های قالب را هم به خوبی به شکلات مایع آغشتته کنید. 
6- حالا ترکیب کره بادام زمینی را روی شکلات مایع قرار دهید و مجدد آن را با لایه ای از شکلات مایع، به خوبی بپوشانید و قالب را در یخچال قرار دهید تا سفت شود.
بعد از گذشت 20 تا 30 دقیقه که شکلات ها به خوبی بست، می توانید قالب را از یخچال خارج کرده و آن ها را از قالب، به ظرف مورد نظرتان منتقل کنید و آن ها را مصرف کنید.

شیرینی تا بازدید : 31 دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

شیر موز بستنی از آن نام هایی است که آب از دهان هم راه می اندازد. خورد این دسر خنک و خوشمزه ارزش غذایی زیادی دارد و این دسر به عنوان یک دسر مقوی شناخته می شود. استفاده از شیر، موز و انواع مغزها در این بستنی دلیلی بر صحت این مسئله است. شیرموز بستنی خانگی را می توانید بسیار طبیعی تهیه کنید و میزان مواد و افزودنی های آن را خودتان تعیین کنید. اگر رژیم دارید و یا مشکل قند به شما اجازه خوردن دسرهای شیرین را نمی دهد، می توانید با تهیه خانگی شیر موز بستنی، میزان شکر و چربی آن را کنترل کنید.

شیر موز بستنی

مواد لازم 

  • شیر: 2 لیوان
  • موز: 4 عدد
  • بستنی: 4 اسکوپ
  • ثعلب: 1 قاشق مرباخوری
  • خلال بادام و پسته: برای تزیین
  • یخ : 1 پیمانه

روش تهیه شیر موز بستنی

1- ابتدا موزها را قطعه قطعه کنید و سپس به همراه یخ در مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس شیر را به مخلوط اضافه کنید و اجازه دهید به خوبی با ترکیب موز و یخ، مخلوط شود.

طرز تهیه شیر موز بستنی در خانه


2- می توانید ثعلب را در این مرحله به مخلوط اضافه کنید و اجازه دهید با ترکیب مخلوط شود. سپس خلال بادام و سایر مغز آجیلی که در نظر دارید را اضافه کنید و هم بزنید تا با ترکیب مخلوط شود.
3- حال وقت آن است که به سراغ آماده کردن شیر موز بستنی بروید. در این مرحله لیوان های مناسبی که برای سرو بستنی در نظر گرفته اید را آماده کنید و به هر کدام 1 اسکوپ بستنی اضافه کنید. البته بسته به سلیقه و علاقه تان می توانید میزان بیشتری بستنی نیز اضافه کنید.
4- حال باید ترکیب شیرموزی که آماده کرده اید را در لیوان و روی بستنی ها بریزید تا ترکیب شیرموز بستنی شما کامل شود.
اکنون می توانید شیر موز بستنی را سرو کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

فراموش نکنید دستور تهیه انواع دسرها و شیرینی های خوشمزه را در مجله اینترنتی شیرینی تا دنبال کنید.

منبع : https://shirinita.com/education/طرز-تهیه-شیر-موز-بستنی-مقوی

شیرینی تا بازدید : 34 چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

دسرهای خوردنی های خوشمزه ای هستند که می توانید با مصرف آن در یک عصر در کنار خانواده و یا در مهمانی ها لذت ببرید. انواع مختلفی از دسر ها تهیه و مصرف می شوند که هر کدام طرفداران و علاقه مندان خودشان را دارند. در این میان دسر توت فرنگی یکی از آن دسته دسرهایی است که تقریبا می توان گفت همه علاقه مندان دسر، به آن علاقه دارند. مزه شیرین و رنگ بهاری آن کاملا مناسب مصرف در یک روز معتدل بهاری است. دسر توت فرنگی دستورهای تهیه متفاوتی دارد و می توان آن در انواع مختلفی تهیه کرد. می توانید دسر توت فرنگی را به شکل کیک های خوشمزه، اسموتی یا نوشیدنی های خنک، بستنی و یا دسر های ژله ای تهیه کنید. در این مقاله که به لطف مجله اینترنتی شیرینی تا تهیه شده است قصد داریم تا شما را با طرز تهیه یک دسر توت فرنگی لیوانی آسان آشنا کنیم که به کمک شیر و پودر ژلاتین حالتی ژله ای خواهد داشت و بسیار خوشزه خواهد بود. پس در ادامه با دستور تهیه این دسر توت فرنگی با ما همراه باشید.

طرز تهیه دسر توت فرنگی با روشی آسان

مواد لازم برای تهیه دسر توت فرنگی

توت فرنگی: 100 گرم 
شیر: 1.5 پیمانه
 نشاسته ی ذرت: 2 قاشق غذاخوری 
 شکر: 5 قاشق غذاخوری 
پودر ژلاتین: 1 قاشق غذاخوری
آب سرد: 4/1 پیمانه
رنگ قرمز خوراکی: در صورت تمایل

طرز تهیه دسر توت فرنگی 

•    ابتدا به سراغ ژلاتین می رویم و پودر ژلاتین را به میزان آب سرد ذکر شده اضافه می کنیم. حالا برای اینکه ژلاتین در آب به خوبی حل شود باید آن را به روش بن ماری، به قدری حل کنیم که مایع شفاف و یکدستی ایجاد شود.

•    توت فرنگی ها را پس از قطعه قطعه کردن، به کمک مخلوط کن به پوره یک دستی تبدیل می کنیم.

•    نشاسته را به شیر اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و شکر را به این ترکیب اضافه می کنیم تا به خوبی حل شود.

•    وقتی مخلوط شیر به غلظت مناسب رسید آن را از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم کمی خنک شود.

•    سپس پوره توت فرنگی و ژلاتینی که آماده کرده ایم را به مخلوط شیر اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا یکدست شود.

مراحل تهیه دسر توت فرنگی



•    حال دسر توت فرنگی شما آماده است. کافی است آن را در ظرف مناسبی ریخته و اجازه دهید تا 4 ساعت در یخچال استراحت کند.

حالا می توانید پس از خنک شدن و پیدا کردن حالت ژله ای دسر، آن را مصرف کنید. فراموش نکنید که برای تزیین این دسر می توانید از قطعات توت فرنگی و سس های توت فرنگی استفاده کنید. همچنین می توانید از خامه قنادی برای قسمت رویی آن استفاده کرده و طعم خوشمزه تری به آن ببخشید. همچنین می توانید قطعات کوچک تر توت فرنگی را در مرحله ای که دسر را در ظرف می ریزید، به مایع اضافه کنید تا میانه دسر شما هم از قطعات توت فرنگی پر شود. امیدواریم این دسر خوشمزه را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید و با نظرات ارزشمند خود ما را در ادامه روند مقالات وبلاگ یاری کنید.

منبع: طرز تهیه دسر توت فرنگی

شیرینی تا بازدید : 47 چهارشنبه 01 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

مسقطی شیرینی معروف ایرانی است که معمولا با عنوان حلوا مسقطی نیز شناخته می شود. این شیرینی که به خصوص بیشتر در استان فارس و شهر شیراز تهیه می شود به حلوا مسقطی شیرازی هم معروف است. با وجود اینکه دستور اصلی این شیرینی از کشور عربی همسایه  نشات گرفته است اما استفاده از تغییر مواد مورد استفاده و نحوه تهیه، ایرانی ها آن را مطابق ذائقه خود تغییر داده اند. در ادامه این مقاله دستور تهیه مسقطی استان فارس را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

طرز تهیه مسقطی فارس

مواد مورد نیاز برای تهیه حلوا مسقطی

نشاسته: ۱ پیمانه
•    آب: ۷ پیمانه
•    شکر: ۳ پیمانه
•    کره قنادی یا روغن جامد: نصف پیمانه 
•    خلال بادام: به مقدار لازم
•    هل آسیاب شده: به مقدار لازم
•    خلال پسته: به مقدار لازم 
•    زعفران دم کرده: به مقدار لازم
•    گلاب: ۴ قاشق غذاخوری
•    هل: به مقدار لازم 

دستور تهیه حلوا مسقطی

  • برای درست کردن شیرینی مسقطی، ابتدا نشاسته را در آب بخیسانید تا ترشی آن گرفته شود. پس از خیس شدن نشاسته، به همراه آب درون یک ظرف بریزید و هم بزنید.
  •  پس از حل شدن نشاسته در آب، آن را چند مرتبه از یک صافی عبور دهید تا صاف و یکدست شود، اما نباید آب آن کم شود. در نهایت درون یک قابلمه با اندازه مناسب محتویات صاف و یکدست شده را بریزید و روی حرارت قرار دهید.
  • شکر و کره (در صورت تمایل روغن جامد) را به نشاسته‌ای که بر روی حرارت قرار داده‌اید، اضافه نمایید و اجازه دهید جوش آمده و غلیظ شود. هنگامی که مواد در حال جوشیدن و قوام آمدن است زعفران را برای معطر کردن و ایجاد رنگی زیبا به مواد اضافه کنید و مدام هم بزنید تا ته نگیرد.
  • پس از اینکه مواد به قوام کافی رسید یعنی از فرنی غلیظ‌تر شد، گلاب را به آن اضافه کنید و بعد از 2 تا 3 دقیقه جوشیدن، حرارت را خاموش کنید. زمانی که مواد به شکل خمیر مانند درآمد، آن را از قابلمه، درون یک ظرف مستطیلی که از قبل چرب کرده‌اید، بریزید.
  • در نهایت با استفاده از خلال بادام یا پسته روی آن را تزئین کنید. مسقطی را در یخچال قرار دهید تا فرم دلخواه را بگیرد، می‌توانید پس از سرد شدن به برش‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی با طرح دلخواه آن را در بیاورید و به عنوان یک دسر خوشمزه میل کنید.

مواد به کار رفته در مسقطی

این نکات را در تهیه و مصرف حلوا مسقطی به خاطر داشته باشید!

•    تهیه شیرینی مسقطی، به 3 الی 4 ساعت زمان نیاز دارد، بنابراین برای پخت آن زمان خود را تنظیم کنید.

•    در ساعات اولیه تهیه مسطقی که نشاسته در حال جوشیدن است نباید آن را ترک کنید و به صورت مداوم باید نشاسته را هم بزنید تا نشاسته به خوبی پخته شود و مزه خامی نداشته باشد. در صورتی که نشاسته را به حال خود ر‌ها کنید و هم نزنید، نشاسته گلوله و تکه تکه خواهد شد.

•    برای خوش عطر و طعم شدن مسقطی، مقداری هل هنگام پختن به آن اضافه کنید. این مرحله اختیاری است اما یک نکته بسیار ظریف برای بخشیدن عطر و طعم بهتر به آن است.

•    توجه داشته باشید هم زدن این شیرینی در ابتدای کار در تعیین طعم و کیفیت آن تاثیر بسزایی دارد.

•    شیرینی مسقطی، قابلیت نگهداری تا 3 الی 4 ماه را درون ظرف‌‌های در بسته دارد. بنابراین می‌توانید از این شیرینی به مدت طولانی استفاده کنید.

امیدواریم از این دستور تهیه حلوا مسقطی لذت برده باشید و پس از تهیه آن نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و اگر نکته ای در تهیه این حلوای خوشمزه دارید آن را با ما در میان بگذارید.

منبع : طرز تهیه شیرینی مسقطی شیرینی تا

شیرینی تا بازدید : 100 یکشنبه 29 فروردین 1400 نظرات (0)

اگر نمی خواهید طرز تهیه یک کلوچه محلی خوشمزه ایرانی را از دست بدهید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. کلوچه ای که در این مقاله قصد آموزش تهیه آن را داریم کلوچه دزفولی نامیده می شود که همانطور که از نام آن مشخص در استان خوزستان و دزفول تهیه می شود. طعم خوشمزه و دستور پخت آسان، یکی از دلایلی است که این کلوچه را در میان مردم محبوب کرده است. حال اگر آماده اید به سراغ مواد مورد نیاز برای تهیه این کلوچه می رویم.

دستور پخت کلوچه دزفولی

مواد لازم برای تهیه کلوچه دزفولی

•    خرما: حدودا 20 عدد
•    زرده تخم مرغ : یک عدد
•    آرد: سه لیوان
•    شیر: 4/3 لیوان
•    کره: 40 گرم
•    روغن: نصف لیوان
•    خمیر مایه: یک قاشق غذا‌خوری
•    دارچین: نصف قاشق مربا خوری
•    نمک: اندکی
•    زیره: یک قاشق چایخوری
•    تخم گشنیز: نصف قاشق چایخوری
•    رازیانه: نصف قاشق چایخوری
•    شکر: یک قاشق غذا‌خوری
•    زعفران: یک قاشق غذا‌خوری
•    زنجبیل: نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه کلوچه دزفولی

•    در اولین قدم، شما باید نصف لیوان شیر را روی حرارت ملایم گرم کنید. لازم است توجه کنید که شیر نباید به نقطه جوش رسیده و تنها باید مقداری گرم شود. سپس مقدار یک قاشق غذا‌خوری از خمیر مایه را به همراه یک قاشق شکر، به شیر اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند. سپس این مخلوط را درون ظرفی در بسته ریخته و آن را در محیطی تاریک با دمای گرم قرار دهید تا عمل بیاید.

•    سپس آرد را چند بار الک کنید تا یکدست شده و به آن زنجبیل، نمک، رازیانه، زیره و تخم گشنیز را اضافه کنید. مواد را به خوبی ترکیب کرده و سپس کره و روغن را به مقدار گفته شده، با آن مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را خوب هم بزنید تا به صورت یکنواخت درآید.

•    در ادامه مراحل پخت کلوچه دزفولی، شیر و خمیر مایه عمل آمده را به ترکیب آرد با کره و روغن اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. بهتر است این کار، با دست انجام شده تا تمام ترکیب یک دست شود. اگر هنگام ترکیب کردن، با احساس خشکی مواد یا چسبندگی بیش از حد مواجه شدید، با اضافه نمودن اندکی شیر یا آب،  این مشکل را بر‌طرف کنید. خمیر به دست آمده را چند دقیقه ماساژ دهید تا به خوبی فرم بگیرد. سپس آن را داخل ظرفی در بسته ریخته و به مدت 60 دقیقه اجازه دهید تا استراحت کند.

در ظرفی جدا خرما‌ها را پوست کنده و هسته آن را جدا کنید. سپس خرما را به وسیله مخلوط کن یا دست له کرده و دارچین را به آن اضافه کنید. برای بهتر فرم گرفتن خرما، اندکی شیر را نیز به این مخلوط اضافه کرده و به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. 

•    پس از گذشت زمان لازم برای آماده شدن خمیر، آن را از ظرف بیرون آورده و برای بستن کلوچه از خمیر به اندازه گلوله‌های کوچک بر‌دارید. بهتر است اندازه گلوله‌ها کوچک باشد تا پخت آن راحت‌تر صورت گیرد. گلوله‌ها را با کمک دست باز کرده و بین آن‌ها مقداری از ترکیب خرمایی که در قبل توضیح دادیم، قرار دهید. کلوچه را با دست به صورت دلخواه فرم داده و ببندید.

•    برای خوش رنگ‌تر شدن و خوشمزه‌تر شدن کلوچه، قبل از پخت با کمک یک قلمو، روی آن را به ترکیب زعفران و زرده تخم مرغ آغشته کنید.

•    در آخر برای پخت کلوچه‌ها، آن را داخل یک ظرف مناسب چیده و داخل فر با دمای 180 درجه قرار دهید. بهتر است که فر از قبل کمی گرم و آماده برای پخت کلوچه‌ها شده باشد. مدت زمان لازم برای کامل پخته شدن کلوچه‌ها، نیم ساعت خواهد بود.

پس از خنک شدن کلوچه ها، می توانید آن ها را به عنوان یک عصرانه دلچسب در کنار خانواده میل کنید. 

منبع: طرز تهیه کلوچه دزفولی

شیرینی تا بازدید : 55 شنبه 28 فروردین 1400 نظرات (0)

رشته برشته یکی از شیرینی های خوشمزه مازندرانی است که توسط بانوان دیباجی تهیه می شود. این شیرینی در میان مردم محلی استان مازندران بسیار محبوب است و در مراسم و اعیاد مختلف تهیه می شود. نام این شیرینی در حقیقت از ساختار و روش تهیه آن گرفته شده است؛ به این دلیل که این شیرینی از رشته های تهیه شده از آرد برنج تهیه می شود. در عین خوشمزه بودن، این شیرینی دستور تهیه آسانی دارد و با مواد ساده ای قابل تهیه است. اگر شما هم علاقه مندید تا این شیرینی خوشمزه مازندرانی را امتحان کنید، طرز تهیه شیرینی رشته برشته شیرینی تا را از دست ندهید.

طرز تهیه رشته برشته

مواد لازم برای تهیه رشته برشته خوشمزه مازندرانی

آرد برنج به میزان کافی

آب به میزان کافی

پودر قند یا شکر به میزان کافی

روغن به میزان کافی

نکته:‌ با توجه به اینکه رشته برشته فقط نیاز به آب و آرد برنج در مرحله اول دارد میزان مواد اولیه به میزانی که می‌خواهید رشته برشته درست کنید مربوط است.

طرز تهیه رشته برشته

مرحله اول: عمل‌آوری مواد اولیه

امروزه آرد برنج آماده برای طبخ شیرینی رشته برشته در اکثر شهر‌ها وجود دارد. شما می‌توانید از آرد برنج آماده استفاده کنید. در روش سنتی، دیباجی‌ها برنج را با آب مخلوط می‌کردند و آن را در آسیاب قرار می‌دادند تا از برنج، آرد برنج تهیه کنند. تهیه آرد برنج کاری سخت و زمان‌بر است و نیاز به آسیاب‌های سنگی دارد که انجام آن در خانه، کار ساده‌ای نیست. پیشنهاد ما استفاده از آرد برنج است. آرد برنج سفید را با کمی آب مخلوط کنید تا جایی که بتواند از آن به عنوان یک خمیر استفاده کرد. دیباجی‌ها به آرد برنج ورز داده شده با آب خمیر مات می‌گویند. توجه داشته باشید که خمیر باید چند ساعتی در جای خنک یا یخچال باشد تا آماده مرحله بعد شود. در انتهای این مرحله باید یک ظرف سینی شکل را بر روی گاز قرار دهید تا داغ شود. برای اینکه سینی سیاه نشود بهتر است از شعله پخش‌کن استفاده کنید. بهتر است از ظروف مسی برای این مرحله استفاده شود. سعی کنید سینی را به پشت قرار دهید و از پشت آن برای ساخت رشته‌ها استفاده کنید. حالا که سینی داغ شده است باید خمیر را با سر انگشتان به صورت رشته‌های باریک روی سینی بریزید تا رشته‌ها آماده شوند. این کار را باید با دقت عمل انجام دهید. رشته‌ها باید روی هم ریخته شوند و مانند تار و پود هم‌دیگر را قطع کنند. بعد از ریختن رشته‌ها بر روی سینی چیزی شبیه یک پارچه دارید که به هر شکلی بخواهیم می‌توانید آن را تا بزنید. مواد اولیه آماده شده را در جای خنک و تمیز نگهداری کنید. حداقل مدت زمان برای آماده شدن مواد اولیه برای مرحله دوم بین هفت تا هشت ساعت است.

مرحله دوم: طبخ رشته برشته

در این مرحله باید رشته‌های آماده شده را از یخچال یا جای خنک برداشته و داخل روغن سرخ کنید. توجه داشته باشید برای این کار از یک ظرف گود استفاده کنید و به میزانی روغن درون آن بریزید که رشته‌ها کاملا درون آن غوطه‌ور شوند. بعد از اینکه روغن داغ شد چند ثانیه رشته‌ها را درون روغن داغ قرار دهید و آن را سریع از روغن خارج کنید که حالت سوختگی پیدا نکند. خب همه کارها انجام شده و فقط نیاز است که با سرعت روی رشته‌های سرخ شده شکر یا پودر قند بریزید. پودر قند به دلیل ریز و سبک بودن بسیار جذاب‌تر است. البته می‌توانید از پودر قند یا شکر استفاده نکنید و این شیرینی را بدون شکر یا پودر قند سرو کنید.

منبع: طرز تهیه شیرینی رشته برشته مازندرانی شیرینی تا

شیرینی تا بازدید : 52 چهارشنبه 25 فروردین 1400 نظرات (0)

حلوای خرما یکی از شیرینی های معروف و پرطرفدار استان خوزستان است که به دلیل استفاده از خرما به عنوان شیرین کننده به جای شکر که مضرات بسیاری دارد، مورد توجه مردم سایر مناطق نیز قرار گرفته است. این حلوا به دو شکل حلوای خرمای معمولی و حلوای توپی شکل تهیه می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با روش پخت حلوا خرمایی توپی شکل آشنا کنیم. پس بدون معطلی به سراغ معرفی مواد مورد نیاز این حلوا می رویم.

مواد لازم برای تهیه حلوای خرما

•    خرما: نیم کیلو
•    روغن: حدودا نصف لیوان
•    آرد: یک لیوان و نیم
•    گلاب: دو قاشق غذا‌خوری
•    زعفران: نصف قاشق غذا‌خوری
•    دارچین: نصف قاشق مربا‌خوری
•    زنجبیل: نصف قاشق مربا‌خوری
•    خلال پسته و بادام: دو قاشق غذا‌خوری
•    گردو: دو عدد

طرز تهیه حلوای خرمای توپی شکل

طرز تهیه حلوای خرمای توپی شکل

ابتدا یک لیوان و نیم آرد را چندین بار الک کنید تا کاملا یک دست شود و گلوله‌های آرد از بین برود. بهتر است که برای طعم بهتر از آرد نان سنگک استفاده کنید؛ زیرا هم ارزش غذایی بالا‌تری داشته و هم با سیستم گوارش انسان سازگار‌تر است.
•    آرد را به همراه روغن داخل یک تابه بریزید و با هم مخلوط کنید. اجازه دهید تا خامی آرد گرفته شود و ترکیب به رنگ تیره درآید. توجه کنید که در این مرحله باید هر لحظه آرد و روغن را چک کنید تا بیش از حد حرارت نبیند. پس از این که به میزان دلخواه حرارت دید، آن را از روی شعله بردارید.
•    خرما‌ها را به خوبی بشویید و با دست یا چاقو نصف کنید. هسته آن را درآورده و تمام خرما‌ها را داخل یک بشقاب بریزید. به کمک یک غذا‌ساز، خرما‌ها را یک دست کنید. بهتر است که این کار را دو یا سه بار انجام دهید تا ترکیب مناسبی از خرما به دست بیاید.
•    پس از این که خرما‌ها با هم مخلوط شدند، یک بار نیز آن را به همراه دارچین و زنجبیل داخل غذا‌ساز یا مخلوط کن بریزید.
•    در مرحله بعد تهیه حلوای خرما، ترکیب خرما، دارچین و زنجبیل را به آرد و روغن اضافه کنید و دوباره روی حرارت قرار دهید. در این حین مخلوط را به خوبی هم بزنید و با هم ترکیب کنید.
•    سپس خلال پسته و بادام یا گردو‌های از پیش آماده شده را خرد کنید و به ترکیب فوق اضافه نمایید.
•    پس از این که اندکی حرارت دید، آن را از روی گاز بردارید.

حال برای تهیه حلوای خرمای توپی شکل باید پس از انجام مراحل گفته شده، اجازه دهید تا مخلوط آرد و خرما کمی سرد شود. سپس آن را به کمک دست به فرم توپ در‌بیاورید و داخل یک ظرف بچینید. روی آن را با موادی مثل پودر پسته، پودر نارگیل و دارچین تزئین کنید و ظرف را داخل یخچال بگذارید تا حلوا خرمایی‌ها کاملا سفت شوند. حال می توانید این حلواهای توپی شکل و خوشمزه را در کنار چای عصرانه تان میل کنید.

اگر علاقه مندید که روش تهیه حلوا خرمایی معمولی را هم بیاموزید می توانید مقاله ما را در سایت shirinita.com در بخش آموزش شیرینی ها مشاهده کنید.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 42
  • بازدید ماه : 141
  • بازدید سال : 1,169
  • بازدید کلی : 2,966